Dyktekniken

Har läst om en teknik som gör att man ska få en lindrigare förlossning. Det låter skitintressant! Den kallas för dyktekniken och handlar om att istället för att mota bort smärtan, låta den välla fram i kroppen och utforska den. Låter flummigt, jag vet. Men jag tror stenhårt på att det funkar!
Så man ska nästan sitta och sova när man får värkar. Blunda och slappna av i käkarna, och när smärtan kommer tänka: Hur känns den? Var sitter den? Bränner det eller svider? Osv.
Ska öva lite då och då när jag har magknip eller slår i tån eller nåt. Att inte hoppa runt och skrika utan andas lugnt och bara utforska vad det är som gör ont. Förutom den jäkla tån då.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ahh den tekniken körde jag!

Det funkar! har ju upplevt min förlossning som otroligt positiv även fast den varade LÄNGE om man räknar me min latensfas!

men jag var faktiskt bra avslappnad i värkarna och tänkte att varje värk var ett steg närmre bäbis.. så då fick jag inte spänna mig!

å TADAAA!! här sitter jag me min 7,3 kg klump!

Hoppas på bäbis för er imorn!!



puss

2008-07-30 @ 23:20:56
URL: http://www.nogg.se/annagumman
Postat av: jannike

jag gick en kurs om det och också profylax, för jag hade nämligen en helt naturlig förlossning utan bedövning:-) Kan säga dej att om man ska klara av dyktekniken måste man verkligen läst på väl, för mig funkade den bara ibörjan i slutet blev det att andas för fullt istället. Ska du också ha naturlig förlossning?

2008-08-14 @ 18:41:24
URL: http://augustibebis.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0